You are currently viewing Ideoforia – szybki i ciągły strumień pomysłów

Ideoforia – szybki i ciągły strumień pomysłów

Ogromna pomysłowość może sprawiać kłopot. Mnóstwo zapisanych karteczek. Wszędzie – na biurku, w szufladach, w zeszytach, kalendarzach, w notatkach w smartfonie. Na nich pomysły, inspiracje, informacje, słowa klucze, skojarzenia. I ciągłe próby zapanowania nad tym chaosem.  Z różnym skutkiem…To naprawdę trudne… Znaleźć odpowiednią metodę i jej się trzymać! No bo dlaczego jedną skoro zaraz ma się nowy pomysł na  to… Taka sytuacja często przytłacza i budzi frustrację.

Najtrudniej jest jednak w przypadku pomysłów biznesowych. Wszystkie świetne, pojawiają się przy różnych okazjach. Wówczas kiedy coś czytasz, kupujesz, czegoś potrzebujesz, szukasz, idziesz na spacer, biegasz, kładziesz się spać, rozmawiasz z innymi, zachwycasz się czymś itd. Myślisz sobie, to jest świetny pomysł na biznes.

Potem nawet jeśli udaje Ci się je regularnie zapisywać to najczęściej do nich nie wracasz. A jeśli wracasz to to budzi twoją frustrację bo nie wiesz, który z nich wybrać do realizacji (bo pamiętasz – wszystkie twoje pomysły są naprawdę fantastyczne! – jak tak mam:-) . Jak poradzić sobie z nieprzerwanym strumieniem pomysłów i mieć z nich korzyść?  Bo pomysły, które nie są realizowane są nic nie warte. Trzeba nauczyć się zarządzać tym talentem. Osoby z darem ideoforii muszą nauczyć się dokonywać wyborów i realizować swoje pomysły, a nie tylko je gromadzić. Bo pomysły są naszym najwartościowszym zasobem.

Trochę więcej o ideoforii

Inną nazwą ideoforii to myślenie dywergencyjne (inaczej lateralne), które oznacza tworzenie kilku kreatywnych rozwiązań tego samego problemu. Przeciwieństwem jest myślenie konwergencyjne, które jest najważniejszym typem myślenia. Jest to rodzaj logicznego i krytycznego oceniana pomysłów i problemów. To tego typu myślenie dominuje np. przy różnego rodzaju egzaminach. W szkołach też często nie lubi się uczniów z ideoforią. Dar ideoforia jest też ważnym aspektem kreatywności, innowacyjności i łączeniem niepowiązanych rzeczy.

Osoby obdarzone ideoforią

Mogą zajmować się różnymi zawodami w których mogą wykorzystać swój nieustanny przepływ pomysłów np.: marketingowcy, PR-owcy, sprzedawcy, wynalazcy, nauczyciele, copywriterzy, projektanci, pisarze, artyści, przedsiębiorcy.

Największym wyzwaniem dla osób obdarzonych talentem ideoforii jest wybranie tego na czym chcą się skupić i konsekwentna realizacji. Wielkim wyzwaniem jest wówczas dla nich chęć zmiany, niecierpliwość, niekończenie projektów i rozpoczynanie następnych. Towarzyszy im często poczucie frustracji, szuflady pełne niedokończonych pomysłów, problemy finansowe. A często też niskie poczucie własnej wartości, brak samoakceptacji i poczucie zagubienia.

Kluczowymi umiejętnościami które muszą się nauczyć to koncentracja, konsekwencja i wytrwałość. Ci którzy tego nie potrafią ponoszą często negatywne konsekwencje finansowe, ponieważ nie zajmują się swoimi pomysłami wystarczająco długo, aby odnieść sukces.

Dodaj komentarz