You are currently viewing Jak utrzymać się i wyróżnić w branży odzieżowej – 4 strategie działania

Jak utrzymać się i wyróżnić w branży odzieżowej – 4 strategie działania

Ostatnio pojawiła się na facebookowych grupach bardzo szczera i emocjonalna rozmowa dot. trudnych doświadczeń dziewczyn, które działają w branży odzieżowej. To jedna z najtrudniejszych z branż ze względu na olbrzymią konkurencję i  nadpodaż towarów na rynku.  

Bardzo trudno zaistnieć i utrzymać się w tej branży. Najpierw wysokie koszty wejścia czyli wszystkie koszty związane z uruchomieniem produkcji i sprzedaży (projektowanie, konstruowanie, zakup materiałów i dodatków, szycie itd.). Potem – duże, stałe koszty związane  sprzedażą i budową marki (prowadzenie sklepu on-line, często też off-line, działalność w social mediach, udział w targach itp.).

 Są różne sposoby wyróżnienia się i radzenia sobie na tym super konkurencyjnym rynku, ja proponuję Ci przemyśleć 4 następujące strategie.

  1. SPECJALIZUJ SIĘ – Przynajmniej na początku rozważ wąską specjalizację swojej oferty. Skoncentruj się głownie na jednej wybranej kategorii ubioru.

Przykład: tylko bluzki koszulowe lub spódnica określonego wzoru lub stylu. Stwórz idealny produkt dopracowany do każdego szczegółu.

Podkreślaj tę specjalizację, pokazuj szczegóły, wymyślaj opowieści wokół niej. Stwórz z niej wyróżnik! Buduj społeczność, pytaj o potrzeby i potem stopniowo rozszerzaj asortyment.

2. WSPÓŁPRACUJ – W grupie raźniej i skuteczniej. Zapraszaj do współpracy marki, które tworzą produkty komplementarne z Twoimi.

Przykład: Jeśli sprzedajesz odzież np. dla kobiet puszystych zaproponuj współpracę brafitterce która doradzi Twoim klientkom – jaki stanik i dlaczego dobrać pod określony rodzaj ubioru, dodatkowo też może zajmuje się produkcją/sprzedażą takich staników.  Uzupełnij ofertę o biżuterię – zacznij współpracować z markami tworzącymi biżuterię, która idealnie pasuje do ubrań oferowanych przez twoją firmę. Pomyśl też o odpowiednich markach produkujących i sprzedających buty, torebki, szale itp.

Stwórzcie tzw. dom marek. Podzielcie między sobą koszty związane z sesjami fotograficznymi, prowadzeniem kampanii w social mediach, wstawiajcie i oznaczajcie te zdjęcia na swoje profile na Instagramie i na Fb oraz w swoich  sklepach/stronach www.

Ja bardzo wierzę i wspieram solidarność kobiecą szczególnie w biznesie. Jeśli tyko zdecydujecie się stworzyć taki dom marek dajcie mi znać – z przyjemnością zamieszczę Wasze zdjęcia i opisy na Instagramie i Facebooku Kobiecych Biznesów! A może już takie istnieją? Dajcie znać!

3. DAWAJ DODATKOWĄ WARTOŚĆ DO PRODUKTU LUB USŁUGI – Dziel się wiedzą, dostarczaj jak najwięcej przydatnej i wartościowej wiedzy swoim klientom. Od Ciebie zależy jak wizerunek marki chcesz zbudować. Czy będzie to marka skoncentrowana tylko na produktach lub usługach czy też szerzej traktująca potrzeby swoich klientów.  Edukuj, dodawaj wartość do produktów i usług a wyróżnisz się na rynku i zyskasz lojalnych klientów.  

Przykład: prowadź regularnie bloga z wartościowymi, pomocnymi tekstami (ważne – wpisy na blogu są brane pod uwagę i pokazywane w wyszukiwarkach) i/lub posty na Fb (te akurat nie).

4. STALE PODĄŻAJ ZA POTRZEBAMI SWOICH KLIENTÓW – Bierz pod uwagę stale zmieniające się potrzeby klientów oraz trendy na rynku. 

Przykład: W przypadku ubranek dla niemowląt i małych dzieci stałym problemem rodziców jest NADMIAR ubrań, z których dzieci szybko wyrastają. Łącząc to z filozofią zero waste wyróżnij się oferując klientom np. możliwość pozbycia się tego nadmiaru używanych i za małych ubranek poprzez odesłania ich do Twojej  firmy.

Możesz też zaproponować możliwość odesłania zużytych ubranek Twojej firmy (określ ilość) w zamian za uzyskanie x kwoty (określ kwotę) na zakup Twojego nowego produktu.

Zużyte ubrania możesz oddać /sprzedać do wtórnego przetworzenia tzw. Textile Upcycling. Na polskim rynku są już wyspecjalizowane firmy, które zbierają zużyte ubrania i same je przerabiają lub kupują i odsprzedają do dalszego przetworzenia. W każdej wyszukiwarce znajdziesz namiary na takie firmy.

Napisz proszę czy te pomysły w jakimś stopniu Cię  zainspirowały i która ze strategii wydaje ci się najciekawsza.

Dodaj komentarz