Ustalanie ceny na swoje produkty i usługi bardzo często budzi wiele emocji, wątpliwości i niepewności. Rozmowy cenowe są trudne i pełne frustracji. Dlatego też wiele przedsiębiorczych kobiet unika ich jak może, niejednokrotnie nie doszacowując ceny na swoje produkty i usługi lub też zaniżając swoje wynagrodzenie.
Ale przecież możesz świadomie, merytorycznie i bez emocji ustalać poziom swoich cen. Możesz mieć wiedzę i argumenty do rozmów cenowych i finansowych. Możesz przygotować się na spokojny dialog z klientami odpowiadając im na pytania „ …ale dlaczego tak drogo” lub „….Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo”. Swoją drogą jeśli często dostajesz takie pytania to oznacza, że albo niewłaściwie określiłaś swoją grupę odbiorców albo masz nieodpowiedni dla tej grupy poziom cen. Generalnie żadna cena nie jest za wysoka. To kwestia znalezienia idealnych klientów, którzy – z różnych powodów – gotowi są taką cenę zapłacić.
Proponuję Ci wykorzystanie metody KRB (tak ją sobie nazwałam) czyli Kosztowo-Rynkowo-Brandingowej. Jest to kompilacja trzech metod ustalania ceny: kosztowej (bierzesz pod uwagę wszystkie koszty stałe i zmienne), rynkowej (analizujesz konkurencję sprawdzając poziom cen na rynku) oraz brandingowej (związaną z Twoim wyróżnikiem na rynku/USP, wartościami które oferujesz klientom).
Metoda Kosztowa pozwoli Ci określić cenę minimalną na każdy produkt/usługę – bazując na wysokości wszystkich kosztów stałych i zmiennych Twojej działalności. Pozwoli na świadome kształtowanie promocji sprzedażowych typu rabaty lub zniżki. Będziesz mogła też obliczyć próg rentowności (ilościowy i jakościowy) swojej działalności, czyli określisz od jakiej ilości lub wartości sprzedaży (np. miesięcznej, rocznej) Twoja firma zaczyna osiągać zyski.
Metoda Rynkowa – da informację o poziomie cen rynkowych, która klienci gotowi są zapłacić za podobne produkty i usługi . Przeanalizuj dokładnie nie tylko poziom cen, ale też inne, ważne elementy oferty najważniejszych konkurentów.
Metoda Brandingowa – to miejsce na kształtowanie wysokości Twojej marży i tym samym ustalenie ostatecznej ceny na poszczególne produkty i usługi. Ceny, która przynosi zysk i pozwala na realizację marzeń, a Ty z pełnym przekonaniem proponujesz je klientom bo znasz wszystkie atuty i wartości swojego produktu w kontekście kosztów, konkurencji, potrzeb klientów oraz wartości swojej marki.